De kracht van muziek

Zaterdag 26 mei was er in het Vondelpark een middag lang muziek van Eiwerk. Muziekcentrum Eiwerk is een burgerinitiatief dat sinds 2008 muziekworkshops organiseert voor mensen met een psychische of maatschappelijke kwetsbaarheid. De Brouwerij was ook vertegenwoordigd. Ajay Kalloe brak het spits af en trad als eerste op. Ajay is in dienst bij Eiwerk: ‘Mensen vertelden me dat het optreden goed ging en dat ik goed heb gespeeld, alleen werkte het effectenpedaal niet in het begin. We stonden er met vijf mensen, ik speel gitaar, er was een zangeres, een bassist, een toetsenist en een drummer. Muziek geeft me heel veel plezier en ook rust. Last van plankenkoorts heb ik niet zo erg, ik heb al eerder opgetreden voor een groter publiek en ik leg de lat voor mezelf ook niet te hoog.’ De leden van The Electric Space Cowboys, de band waar Jules Tielens die aan de bakermat van De Brouwerij stond, mee speelt, geven workshops bij Eiwerk. Ajay: ‘Het zijn goede muzikanten, ze zijn plezant en maken het laagdrempelig.’

Muziek is goed voor een mens

De gedachte achter Eiwerk is dat het niet alleen leuk is om muziek te maken, maar dat het ook goed is voor ontwikkeling, humeur en hersenen. De flyer zegt erover: ‘Bij Eiwerk weten wij uit ervaring dat samen muziek maken heelt, verbindt en blij maakt.’ De mensen die op zaterdagmiddag op het podium staan, stralen dat inderdaad uit. Jacco van Sandijk is coördinator bij De Brouwerij en ook aanwezig bij de Eiwerk-optredens: ‘Bij de Brouwerij doen we meer dan alleen muziek, ons activiteitenpakket is breder, maar het leek ons goed toch een keer af te spreken met Eiwerk. Toen bedacht ik me dat het open podium in het Vondelpark in mei ruimte had en dat het leuk zou zijn om daar een Eiwerk/Brouwerij-middag van te maken. Uiteindelijk bleek het voor De Brouwerij iets te kort dag, omdat er nog best veel tijd in het organiseren gaat zitten, maar voor Eiwerk was dat minder een probleem. We hopen er een jaarlijks terugkerend fenomeen van te maken. Het aandeel van De Brouwerij is nu beperkt tot sponsoring en het feit dat naast Ajay ook Jules, oud-psychiater van de Brouwerij, optreedt als rockgitarist met zijn band.’

Rocktherapie

Mensen worden blij van muziek, ze gaan ervan bewegen en zien de zon weer schijnen, aldus Jacco. Het biedt mogelijkheden om je talent te ontdekken. ‘Je ziet het hier ook, mensen zijn trots om op het podium te staan en stralen. Veel mensen zien er van tevoren tegen op om op een groot podium te staan, maar een groot of klein podium maakt niet uit, iedereen laat zich zien in zijn kwetsbaarheid. Misschien moeten we het zo gaan noemen volgend jaar, de “dag van de kwetsbaarheid”, waarin mensen van Eiwerk en De Brouwerij samen optreden op het open podium in het Vondelpark.’ – De middag wordt afgesloten met een optreden van Jules Tielens en zijn band The Electric Space Cowboys. Het is warm en zonnig, de thermometer gaat richting dertig graden en we horen Herman Brood’s ‘Saturday night’. Rocktherapie noemt Jules dat.