activiteitennieuws

De zin binnen de waanzin benoemen.

Tim Knoote

Tim Knoote vertelt bij de Brouwerij.

Tim Knoote (26) is maandag 11 november gast bij De Brouwerij tijdens de themadag ‘Wat beweegt jou?’. Tim zou je kunnen kennen van een artikel in Trouw (Psychose als spirituele ervaring, 29 augustus jongstleden) of als gast tijdens de Weekendshow (21 september jongstleden) van NPO Radio 1. Hij vertelt daar over zijn persoonlijke ervaring met psychoses. Bij De Brouwerij gaat hij hierover in gesprek met bezoekers van de themadag.

Wat gebeurde er?

Tijdens een stage, zes jaar geleden, in een ziekenhuis in Ghana raakte Tim in een psychose. Op dat moment voelde het eerder als een goddelijke openbaring. Hij hoorde een stem uit de hemel en was ervan overtuigd de reïncarnatie van Jezus te zijn. Malariapillen waren waarschijnlijk de oorzaak in combinatie met de cultuurshock en eerder wietgebruik waar hij mee gestopt was. Hij belandde, na een opname van drie weken in Ghana, uiteindelijk in Nederland in een gesloten afdeling van een ggz-instelling en ging daarna op onderzoek uit. Hij stuitte op Sean Blackwell die ‘spiritueel ontwaakte’ na een psychose. Blackwell ken je misschien van zijn optreden tijdens de ‘Crazywise’ conferentie. Via een ademhalingsretraite van tien dagen bij Blackwell, waarbij ademhalingsoefeningen een genezende bewustzijnsstaat veroorzaken, werd Tim geholpen ‘heel te worden’.

Tim bij de Brouwerij

Tim Knoote: ‘Wat ik bij de Brouwerij wil vertellen is dat er een potentie in een crisis zit. Dat je dat moet omarmen in plaats van ervan weglopen. Zonder het te willen romantiseren, wil ik een andere kant van de psychose belichten. Hoe kun je er anders naar kijken? Het ‘werkbaar maken’. Er zitten ook kanten van verwondering en zelfs schoonheid aan. Eigenlijk wil ik de zin benoemen binnen de waanzin.’

Lichtpunten

Tim probeert met zijn inzichten lichtpunten in de maatschappij te creëren. Zo werkt hij twee dagen per week als ervaringsdeskundige bij het UMC in Utrecht. Hij spreekt met jongeren die een psychose hebben gehad en geeft hen feedback op hun verhaal, in de vorm van tips, hoe ze op een andere, en wellicht betere manier, zouden om kunnen gaan met hun ervaring.‘Ik zie een psychose als een creatieve uitspatting van energie. Vaak wordt die weggestopt, terwijl je er juist heel veel van kunt leren.’ De behandelaren van het ziekenhuis staan open voor zijn feedback en stellen ook vragen, maar het leerproces is nog maar net begonnen, tussen behandelaars en ‘patiënten’ gaapt vaak nog een diepe kloof van onbegrip.

Dialoog aangaan

‘Er wordt wel geluisterd, maar men zou echt een dialoog moeten aangaan. De taal die iemand spreekt in een psychose zit vol van metaforen, om een gevoel uit te drukken. Je moet dat niet letterlijk nemen. Ik dacht niet echt dat ik Jezus was, maar wel dat ik potentie had en er mocht zijn en iets wil betekenen in de wereld. En dat ik een enorme drive voelde.’ Overigens ging zijn ervaring ook gepaard met enorme angsten en ook die probeerde Tim te omarmen. Dat is ook een coping-mechanisme, zegt hij nu. Dingen door een positieve bril bekijken.

Ademhaling

Tim wil tijdens zijn bezoek aan de Brouwerij vooral ook een andere kant laten horen, als het gaat om psychose. ‘Ik zie het bijna als een soort reiniging, een explosie die zegt: er moet wat veranderen.’ De ademtherapie van Sean Blackwell heeft hem geholpen zich meer verbonden te voelen in zijn lichaam, met hart en ziel. Hij gebruikt nu geen medicatie meer. Het vindt het belangrijk dat dat positieve verhaal een podium krijgt en werkt daarom als gastdocent op hogescholen. ‘Ik geef een inkijkje in de psychotische beleving. Daardoor krijgt wat ik zeg het veel meer zeggingskracht dan een theoretisch leerboek.’

Nieuwsgierig geworden? Zorg dan dat je erbij bent en ontmoet Tim op maandag 11 november, van 16.00 – 20.00 uur: Wat beweegt jou? Bij De Brouwerij.

(Interview vrijdag 1 november, ’19. Tekst: Frank Steverink)