‘Wat beweegt jou?’ in De Brouwerij

Ondanks een natte novemberdag was De Brouwerij goed gevuld maandag jongstleden (11-11-19) voor een bijeenkomst met muziek, gedichten, de lancering van ’t Brouwertje, heel lekker eten en een kennismaking en gesprek met Tim Knoote, die vertelde over de ‘transformatieve kracht van een psychose’.

De middag begon met een optreden van Teun met de Brouwerij ‘houseband’ bestaande uit Ajay, Pelle en Triona. Tim Knoote begon zijn verhaal over zijn ervaringen met de vraag aan de aanwezigen wie wel een labels gegeven of gekregen had. Hij vertelde in detail hoe hij tijdens een stage in Ghana zijn eerste psychose kreeg. (Lees ook het eerder gepubliceerde verhaal over Tim, zijn interview in Trouw of een radiogesprek met hem).

Waar hij dacht ‘in oneindige mogelijkheden’ en wereldvrede of een eigen religie wilde stichtten, ontmoette hij de ‘matte blik van zijn klasgenoten’. Uiteindelijk deed een telefoon gesprek met zijn huilende vader hem ontwaken en werd hij ‘platgespoten’ drie weken in een privékliniek opgenomen en vloog later terug naar Nederland. In het Erasmus MC kwam hij op de gesloten instelling en voelde zich ’20 kilo zwaarder’ uiteindelijk uitgedoofd en een zombie: machteloosheid, totale leegte.

Zin vinden binnen waanzin

Symptomen worden verkeerd begrepen, aldus Tim, waardoor de potentie van een psychose verdwijnt. Hij benadrukt de betekenis die taal kan bieden. Eerdere ervaringen met drugs die hij als geestverruimend bestempelt, hielpen hem om er vanuit een positie van afstand naar te kijken. Achteraf ziet hij ook duidelijk de triggers van de psychose: ‘liefde/teveel/te snel’. Een psychose kan ook helpen om ‘te bewegen naar compleetheid’, en hij is nog steeds blij met de ervaren emoties. Terugkijkend ziet hij zichzelf vroeger als een ‘stijve hark’ met emotionele tekorten, waarbij de psychose een antwoord was op die blokkade, als een ‘diep verlangen’, een uitbarsting, ‘nu is het genoeg’. Het was, zegt hij achteraf, het meest pijnlijke, maar ook mooie moment, waarin hij de dialoog aanging met zijn eigen angst en die angst heeft leren zien als raadgever en er vriendschap mee kon sluiten.

Spirituele ervaring

Voor Tim vormden zijn psychoses een ‘vervolgverhaallijn’ die hij ziet als een spirituele ervaring. Maar dat geldt niet voor iedereen. Wat is je raad voor mensen die een paranoïde psychose ervaren?– was een vraag uit het publiek. Tim beaamt dat psychoses ook heel angstaanjagend kunnen zijn. Wat helpt is om een verhaal op te schrijven en het te bespreken, om te onderzoeken wat het voor de persoon in kwestie betekent. Al moet je daarbij wel oppassen als iemand ‘doordraaft in details’.

Hoe kan iemand meegaan in plaats van afstoten? – was een andere vraag.

Tim vind positieve feedback, bijvoorbeeld een verpleger die lacht, helpend. Wat in ieder geval niet werkte, voor hem, was het benoemen van emoties. Beter is het om de juiste vragen te stellen, in plaats van gedrag te benoemen. Al is het decoderen van psychotische taal heel moeilijk, geeft hij toe.

Ademretraite

Voor Tim was de psychose ‘energie die eruit moest’, een ‘innerlijke vorm van kotsen’. Ademtherapie heeft hem geholpen om energie beter te laten stromen en om los te laten. Hij trekt de vergelijking met een computer waar je alle tabbladen sluit en de software een update geeft. De ademtherapie van Sean Blackwell bracht hem in een trance, waar alle spanning loskwam, in zijn geval heeft het hem geholpen om zonder medicatie te kunnen leven.

Meer weten/zien over Tim? Hij is in de nacht van 20 op 21 december op televisie, NOP2 in het programma ‘De Nachtzoen’ om 00.30 uur.

‘t Brouwertje

Tijdens de middag werd ook het eerste nummer van ’t Brouwertje gepresenteerd. Het Magazine is voortgekomen uit een spontaan initiatief van Brouwerijleden, medewerkers en vrijwilligers en biedt een mooie mix aan informatie, interviews en verrassende ‘content’. Exemplaren liggen bij De Brouwerij en worden als de privacyregels het toestaan, toegestuurd naar de leden.

inzage exemplaar ‘t brouwertje

Lekker eten, gedichten en muziek

Aanwezigen genoten vervolgens van een werkelijk heerlijke maaltijd (chapeau voor Lotte en helpers!) van vegetarische lassagna’s, couscous en salsades. Lennert greep de gelegenheid aan om enkele van zijn gedichten op onvolprezen wijze vol overgave voor te dragen. Klasse!

En tenslotte was het podium voor Jan Dominique van Amsterdam die met de Brouwerij Huisband (de kelderjammers) meerdere nummers liet horen.

Teun

J.D. van Amsterdam – Angel

(Frank Steverink, 14 november ’19)